dinsdag 28 januari 2014

Pictogrammen


Pictogrammen

De meeste kinderen met een autistische beperking vinden het prettig om visuele ondersteuning te krijgen. Dit  gebeurt vaak met pictogrammen.

Maar wat is een pictogram?

Een pictogram is een tekening, meestal in zwart-wit. Deze tekening probeert je iets te vertellen, hij beeldt iets uit. Pictogrammen kom je in het verkeer veel tegen, maar bijvoorbeeld ook in de bibliotheek en in andere openbare gebouwen. Ze kunnen vertellen waar je het toilet kunt vinden of de lift bijvoorbeeld
 

Waarom is het handig om pictogrammen te gebruiken bij mensen met een autistische beperking?

Mensen met een autistische beperking  hebben vaak een stoornissen in taal- en conceptverwerving. Ook komen problemen met het auditief kortetermijngeheugen en concentratie vaak voor bij deze mensen. De verwerking van mondelinge aanwijzingen is voor hen daardoor moeilijk en daarom is het gebruik van pictogrammen (of symbolen) een goed hulpmiddel om iets duidelijk te maken.

Binnen ons gezin zijn de picto’s, zoals wij ze gemakshalve noemen,  een dagelijks terugkerend begrip. Het is voor mij echt een visuele ondersteuning bij de opvoeding van de kinderen.  De eerste keer dat ik picto’s inzette binnen ons gezin, was voor onze middelste zoon van toen 4 jaar. Ik had een map gemaakt met daarin picto’s van de dagelijks voorkomende situaties. Deze map ging mee van situatie naar situatie. Bijvoorbeeld wanneer onze middelste zoon thuis kwam, lag de map klaar bij binnenkomst. Daar stond op dat hij zijn jas op moet hangen en schoenen uit doen. Vervolgend zijn tas uitpakken en opruimen etc. Hij nam het mapje mee naar keuken en daar bleef het liggen wat hij moest doen wanneer we gingen eten. En zo “liep” het mapje met hem mee naar het einde van zijn dag.   Dit bleek achteraf niet zo handig, want het waren in de ogen van mijn middelste zoon veel “moet” situaties. Hij werd iedere keer enorm boos. Ik heb het toen weggelegd. Na 3 maanden heb ik de map vervangen door het ophangen van picto’s in de wc en badkamer. En dit werkte prima. Uiteindelijk was hij er “klaar mee” en heeft alles zelf verwijderd. Maar ik zag het resultaat. En wat vond ik het knap dat hij het nu zelf kon.

Doordat hij ouder werd en zijn leefomgeving aan het vergroten was, zag ik dat hij moeite had om de dagindeling te begrijpen. Ik heb gedurende 2 jaar elke week een weekplanning gemaakt. Welke dagdelen naar school/zorgboerderij/BSO/verjaardag/spelen bij een vriendje/op visite gaan of er komt visite/ feestdagen/tandarts etc. Elke zondag nam ik met hem de week door en dit bracht duidelijkheid en overzicht. Hij werd hier rustig van en hij keek er regelmatig op. Toen ik zag dat de basis bekend was, heb ik alleen de speciale dingen op de weekplanning gezet. Nu zijn we al zover dat het voldoende is als ik hem vertel wat er staat te gebeuren. Ik vermoed dat hij er in zijn hoofd een beeld van kan maken. Ja, ik zie hem ontwikkelen. En wat is dat fijn.  Wanneer wij op vakantie gaan, schakel ik wel weer over naar een planning, welke ook meegaat op vakantie. Ik laat zien wanneer wij  vertrekken, hoe wij vertrekken, waar we naar toe gaan, wat ons huisje/tent/stacaravan zal zijn. De lege dagen zijn de vakantiedagen en die vullen wij ter plekke. Ook staat erop wanneer we weer vertrekken en wanneer we weer thuis zijn. Voorspelbaarheid en duidelijkheid is van essentieel belang. En wat zijn de picto’s een geweldig hulpmiddel, als je weet hoe je ze het beste kan inzetten. Voor mij bleek dat ook even een zoektocht, maar ik heb het nu helder. Op dit moment hangen er in de wc en badkamer weer picto’s. Om ze te helpen herinneren om de wc door te spoelen en handen te wassen. En om na het douchen, wanneer ze de pyjama aan hebben, zelf te beginnen met tandenpoetsen. En zo beweeg ik mee met de kinderen. Met enkel het ophangen van de picto’s is het doel nog niet bereikt, ik zal hen nog steeds moeten wijzen op bijvoorbeeld het handen wassen, maar ik kan daarbij altijd terugvallen op de visuele ondersteuning.


      

    Billen afvegen            WC doorspoelen        Handen wassen



 

 
     

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten